[TRAVELOG] Apr 2015 - Ke Bumi Himalaya : Hari-hari di Pokhara Day 2

22:00

Sementara kita masih di bulan Syawal ni, saya nak ucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin! Minta maaf lah kalau ada yang terasa tersentap dengan tulisan saya.

Anyway, mari kita sambung cerita Nepal yang sudah sampai ke penghujung ni. Cerita ini kiranya versi bergambar untuk entry saya di sini, sini dan sini.

~◇~◇~

Hari ke 2 kami di Pokhara. Pagi-pagi lagi kami dah gerak naik ke puncak Sarangkot untuk tengok sunrise. Mungkin sebab earthquake, Sarangkot memang agak lengang. Cuma ada 1, 2 bas penuh dengan pelancong dari China.

Tapi sekali lagi nasib tak menyebelahi kami, awan sangat tebal langsung tak nampak puncak gunung-gunung dekat Himalaya Range ni. Nampak sipi-sipi je.
Kami tunggu awan gerak dalam sejam juga tapi lepas matahari keluar pon tak ada unsur-unsur awan nak gerak. Dengan hati yang berat, kami turun ke bandar Pokhara dan ambil luggage untuk ke airport.

Awan berat dan hitam

Hijau-hijau ni baru kaki bukit, belakang awan tu ada gunung-gunung yang bersalji

Kami duduk sekejap layan awan di sini

Sampai di airport, tengok keadaan sangat lengang, ada 2 tentera jaga dekat luar. Mulanya dia tak benarkan kami masuk pon, katanya airport dah under military control untuk misi menyelamat. Pujuk-pujuk kami cakap kami nak ke kaunter je untuk tarikh ke esok, barulah dia benarkan masuk.

Kami tanya staff dekat kaunter, ada tak possibility untuk flight jalan hari ni sebab saya ada flight ke KL malam nanti. Jawapannya sama dengan tentera tadi, commercial flight tak tau boleh jalan bila sebab mereka nak prioritize bantuan menyelamat.

Selain kami, ada 2, 3 group pelancong juga yang kena balik ke Kathmandu hari ni. Asalnya kami semua plan nak charter van ramai-ramai ke Kathmandu, tapi bila tentera yang duduk situ dengar plan kami, terus dia tak bagi jalan. Alasan dia, pusat gempa bumi semalam betul-betul tengah Kathmandu dan Pokhara, jadi highway memang rosak. Hari ni kemungkinan ada gempa lagi sekali, bahaya kata dia.

Masa ni saya redha je la burn tiket balik KL. Kami patah balik ke bandar Pokhara dan jumpa Mamaji balik. Mamaji berjaya dapatkan bilik untuk kami dan kami semua duduk di bilik je melayan perasaan. Nasib baik wifi dekat Pokhara dah OK, takdelah lemau sangat.

Tengah hari tu kami pusing-pusing cari kedai halal dan sekali lagi gempa bumi datang. Dekat 7 juga magnitud dia rasanya.

Orang ramai lari keluar dari hotel lepas gempa bumi

Lepas gempa besar tu, ada 2, 3 gempa kecil lagi datang. Penat cari kedai halal tak jumpa-jumpa, kami masuk je satu cafe yang menghadap Phewa Lake lepas tengok menu dia tak ada unsur-unsur haram.
Lama jugalah kami lepak kat sini melayan perasaan dan wifi.

View yang menenangkan

Memandangkan cuaca pon dah makin elok dan dah tak ada gegaran, kami decide untuk jalan-jalan tengok bandar Pokhara. Naik bas ke Mahendra Pool- tempat local lepak-lepak dan ada pasar ala-ala Pasar Payang dekat Terengganu tu tapi semua kedai tutup.

Kami patah balik ke Lakeside dan sambung melepak dekat cafe-cafe sampailah malam.

Locals pasang pelita tengah-tengah bandar Pokhara. Ramai juga datang sembahyang dan berdoa dekat pokok besar ni.

Malam tu saya tidur tak lena sangat, banyak kali dikejutkan anjing menyalak tak berhenti-henti. Setiap kali anjing menyalak, lepas tu mesti ada gempa kecil.

Dalam keadaan tak cukup tidur, kami ke airport. Berita gembira adalah flight domestik dah mula operasi, tapi berita sedihnya adalah mereka beri keutamaan kepada pemegang tiket dengan tarikh hari tu. Kami yang tiket semalam terpaksa tunggu kalau ada kosong.

Hari ni cuaca sangat cerah. Ini view dari Tingkat 2 airport Pokhara

Dekat airport Pokhara ni saya jumpa satu couple Malaysian yang baru turun dari ABC. Borak-borak sekejap sambil share info macam mana nak balik KL. Dekat pukul 3, barulah kami confirm dapat naik flight last ke Kathmandu. Tapi masa ni still cuak sebabnya ikut rules Nepal, last domestik flight boleh terbang sampai pukul 4 je...

Tunggu punya tunggu, kami dimaklumkan flight kami akan gerak pukul 6 ptg dan dapat fly dengan kebenaran tentera Nepal. Syukur sangat-sangat akhirnya boleh masuk Kathmandu!

Saya tak boleh lupakan perasaan syukur masa ni...

Sunset dari dalam flight

Sesampai di Kathmandu, airport memang crowded habis. Banyak juga stesen tv tengah buat liputan. Kami cuba nak masuk ke dalam tapi tak dapat sebab tiket kami semua tak valid. Oh, saya tak tau la masa ni je atau setiap masa, tapi dekat airport Kathmandu ni kena tunjuk tiket baru boleh masuk dalam airport.

Sebelum kami gerak dari Pokhara petang tadi, Mamaji dah tolong contactkan driver kami dekat Kathmandu hari tu minta dia tunggu kami. Lepas tak dapat masuk airport malam tu, kami jumpa driver kami dan dia bawa kami ke hotel kawan dia. Dapatlah kami menumpang tidur malam tu.

Ini sebahagian je orang yang menunggu, keadaan sebenar lagi chaotic dari ni

Pengumuman dari Malindo Air pasal flight mereka- musnah harapan nak tukar tarikh sebab diorang tak fly pon >.<

Malam itu sekali lagi tidur dengan tak lena. Kathmandu keadaannya lebih dahsyat dari Pokhara. Serius. Pokhara masih lagi normal, tapi Kathmandu memang tak ada elektrik dan air. Hanya 2, 3 kedai je yang bercahaya pakai generator. Ramai pelancong berkeliaran dekat jalan sebab banyak hotel tutup jadi kami rasa syukur sangat tak payah tidur atas jalan malam tu.

Pagi esoknya, driver kami datang dan bawa kami ke satu travel agent ni. Saya berjaya dapatkan tiket balik dengan MAS pukul 12 hari tu. Harga dia toksah cakaplah, memang full fare.

Keadaan hotel yang kami tumpang tidur- memang retak menanti runtuh.

Lepas dah ada tiket dan berjaya masuk ke dalam airport Kathmandu, kami terus masuk ke balai menunggu. Orang memang melimpah ruah sebab rupanya banyak flight tak dapat terbang ikut schedule semalam- keutamaan diberikan pada kapal-kapal bantuan dari luar.

Saya menunggu sampai pukul 5 ptg, flight masuk dan pergi tapi tak ada panggilan flight saya. Masa ni dah yakin saya akan bermalam semalam lagi di Kathmandu hinggalah saya dijumpai Encik Fadli dari Embassy. Dia bawa saya keluar dari airport dan negotiatekan saya naik military flight Singapore.

Selain saya, ada dalam 15 orang lagi orang awam. Kebanyakannya orang Singapore, 2, 3 orang je Malaysia. Ada sorang lady ni cedera, hostel dia runtuh dan dia terhempap konkrit atas belakang. Dia bertegas tak nak masuk hospital dekat Nepal. Kesian juga dekat dia.

Macam entry saya dekat sini, saya hanya naik military flight ni sampai Phuket je dan kemudian sambung naik Air Asia balik ke KL.

Pengalaman naik military flight? Hehe, macam dalam cerita GI Joe! Serius! Military flight ni tak ada seat macam commercial flight yang biasa kita naik tu, ada bangku panjang yang melekat kat dinding. Juga tak ada tandas. Tengah malam tu saya nak buang air kecil dan salah seorang abang army tu turunkan toilet segera dari siling, Terkedu sekejap saya. Nasib baik ramai yang tengah tidur, jadi tak adalah segan sangat.

US Military flight. Flight yang saya naik pon sebesar ni jugalah.

Sunset terakhir di Nepal

Masa flight nak berlepas tu, elok je matahari tengah nak tenggelam. Akhirnya dapat juga saya tengok sunset yang clear lepas asyik tak dapat tengok sunrise. Cantiknya Subhanallah. Masa ni tak habis-habis bersyukur saya dapat balik.