[TRAVELOG] Apr 2015 - Ke Bumi Himalaya : Stranded in Pokhara

14:06


Semalam barangkali adalah antara hari terburuk buat Nepal. Saya masih lagi teringat gegaran dan kepanikan semalam. Orang ramai berlari dan berkumpul di luar, ada yang menangis. Anjing liar tidak henti-henti menyalak. Usahkan wifi, elektrik dan line phone semua putus. Bila diingatkan balik, rasa berdebar sampai nak pecah dada.

Saya masih di Pokhara, tak dapat ke mana-mana- hari ini semua domestik flights has been suspended. Highway pon jalan pecah-pecah. Pagi tadi cuba ke airport, tapi memang 100% domestic flight tak jalan jadi terpaksa patah balik hotel.

Kali ini saya betul-betul dirahmatiNya, gempa bumi berlaku setengah jam lepas saya mendarat di Pokhara. Kalaulah saya masih di Kathmandu, entah apa nasib saya.

Doakan saya selamat balik Malaysia ya!

26.04.15 12:56 - Gegaran sekali lagi di Pokhara. Lebih kuat dan lebih lama dari semalam. Edit:- gempa baru ni magnitude dia 6.7... agak besar.

26.04.15 16:53 - So far dah tak ada gegaran. Warga Pokhara ramai yang berkampung di luar rumah. Hampir kesemua kedai sudah ditutup. Tapi saya perasan kedai yang buka kebanyakannya farmasi. Saya totally respect these people.

Sebab tak tau nak buat apa dah, kami naik bas dari Lakeside ke Mahendra Pool. Kat situ ada bazar dan shopping mall. Harga bas 25 rupee. Sekali sampai Mahendra Pool semua kedai pun tutup sebab gempa bumi. Last-last balik Lakeside.

26.04.15 18:20 - Just saw the news. Nepal has been extremely nice to me and it is so sad to see how devastating the situation is. Looking at all the ruins at Patan and Baktapur made me realize how lucky I am. I mean, less than 24 hours ago I was walking on that same ground. Thank you Allah. Alhamdulillah.

27.04.15 07:20 - Malam tadi ada gegaran lagi sekali. Dalam magnitud 3 rasanya. Gempa bumi kali ni paling lama saya pernah rasa. Bertahun-tahun saya di Jepun, dari zaman belajar sampailah kerja, tak pernah lagi kena gempa bumi yang berlanjutan macam ni. Agak cuak.

Pagi ni nak ke airport lagi sekali. Harap-harap domestic flight dah boleh fly.

Hari ni juga start hujan. Rasa kesian sangat dekat mangsa-mangsa dekat Kathmandu sana, tak ada tempat berteduh. At least kami di Pokhara still ada hotel, bekalan makanan pon cukup.

You Might Also Like

8 comments

  1. Ya Allah kay. Semoga semuanya selamat dan dipermudahkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Didi! So far dekat Pokhara ni ok lagi, adalah gegar-gegar sikit tapi xde bangunan runtuh.

      Delete
  2. pray for your safety! bertabahlah lah and semoga selamat pulang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks azra! So far still ok lagi, just harap ada seat dalam flight blk ke KL.

      Delete
  3. Stay safe! Hopefully semua akan selamat Kay. Pray for ur safe journey juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Bie! I am almost home, now in Phuket waiting for my flight to KL.

      Delete
  4. bila dgr kisah Kay ni boleh rasa keadaan cemas waktu tu..waktu gegaran yg berlaku di Indon dan terasa di semenanjung ni pun semua org cuak...byk yg perlu di pulihkan kembali...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah saya rasa kalau jadi kat Malaysia pon mesti kelam kabut macam dekat Nepal juga. Kesian tgk Nepal, banyak tempat bersejarah diorang rosak teruk.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ Followers ~

~ Insta @ chelica32 ~