[TRAVELOG] Apr 2015 - Ke Bumi Himalaya : The Long Journey Back Home

21:56


Saya sudah selamat tiba di Malaysia pukul 10.30 pagi tadi.
Tak pernah rasa segembira ni dapat balik Malaysia.

Sambungan dari entri last saya. Saya dapat naik last flight dari Pokhara ke Kathmandu. Masa tu dah pukul 6 ptg. Dekat airport Pokhara masa tu penuh dengan helikopter polis dan tentera, mungkin nak angkut bekalan ke Kathmandu.

Sampai Kathmandu, dah dekat pukul 7. Kawasan domestik taklah sechaos mana, tapi bila dah ke bahagian international departures, memang agak dahsyat. Dengan orang beraturnya, dengan khemahnya, pemberita lagi. Try jugak cari tiket mlm tu, tapi sebab airport Kathmandu ni tak ada airline counters macam tempat lain, kami tak dapat tiket.

Kami gerak masuk bandar Kathmandu. Kathmandu was nothing like what we imagined. It's like a ghost town at night...
Memang scary sangat, hampir keseluruhan bandar gelap. Ada 2, 3 kedai yang ada lampu. Memang ramai yang tidur di kaki lima. Kami tak masuk ke betul-betul dalam bandar, just area dekat dengan airport. Saya rasa area dalam bandar lagi teruk.

Kami dapat tumpang tidur dekat satu hotel ni. Hotel tu mmg crack sana sini dan diorang tutup untuk pelanggan. Asalnya takut juga nak tidur tapi bila dah penat mmg tertidur juga akhirnya. Malam tu, saya rasa ada dalam 3 kali ada gegaran kecil.

Esoknya kami berjaya dapat tiket. Saya dapat tiket MH pukul 12.30, tapi sekali bila masuk dalam rupa-rupanya flight mlm sebelum tu pon belum datang lagi. Tunggu sampai 5 ptg, dapat info yang maybe flight saya mungkin tak dapat fly hari ni. Masa ni dah pasrah, tidur airport satu mlm pon takpelah. Tapi dengan airport pon ada crack dan kadang-kadang ada gegaran kecil, memang saya takut.

Tengah tunggu tu, ada seorang abang muka Melayu dtg tegur saya. Rupa-rupanya orang embassy. Sebab rescue flight MKN dah berlepas tengah hari tadi, dia negotiatekan saya naik military flight Singapore. Syukur sangat-sangat dapat keluar dari Kathmandu.

Military flight ni rupanya ada flying restriction, jadi diorang dapat sampai ke Phuket je malam semalam. Flight departed Kathmandu dalam pukul 7 ptg dan sampai Phuket dlm pkl 12.30 pg. Lepas clear immigration semua, saya split dengan diorang sebab saya decided nak beli tiket sendiri dari Phuket sampai KL.

Berjaya dapat tiket untuk flight terawal pagi td- pkl 8.10 pg saya naik flight dan akhirnya sampai juga saya di KL.

Trip kali ni memang banyak mengajar saya. Saya akan sibuk 2 minggu ni sebab team leader saya tak ada jadi banyak kena cover. Tapi saya akan cuba cari masa untuk tulis cerita penuh kali ni.

Special thanks to my travelmates this time- S san & M san, to our awesome guide B san for your patience, to my bosses K san & M san for the support, to Don & Michelle in airport Pokhara for the companionship, to Mamaji & wife in Pokhara for your hospitality, to Pengantin Baru in Charlie for your sweetness, to Encik Fadli of Malaysian Embassy for your tremendous effort to bring us back home and last but not least to my family and friends, thank you for your doa and endless support. I wont make it home without you guys ♡♡♡

Now, who want to join me for nasi lemak kerang with kopi-o tomorrow morning?

You Might Also Like

10 comments

  1. Replies
    1. Terima kasih abang Supermeng! Saya banyak cedok ilmu dari blog abang before pergi hari tu.

      Delete
  2. Alhamdulillah kay selamat sampai tanah air..

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih cikgu didi! syukur sangat-sangat dapat balik mesia.

      Delete
  3. Alhamdulillah dah selamat sampai. Memang pengalaman satu dalam sejuta Kay. Have a good rest!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Iyalah, masa excited amik visa hari tu memang tak terfikir akan jadi camni. Thsnks Bie, cuti panjang ni dah abes rehat smpi dah sengal!

      Delete
  4. pengalaman yg begitu 'mengerikan' lah kay...x sabar nk tahu full story..kalau sis JM mmg panic jika i'm at your places...syukur selamat sampai ke Msia

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah dlm masa terdekat ni saya akan share. Entahlah, saya masa tu tak ada perasaan panik, mungkin sebab bertiga kot. Thanks kak JM!

      Delete
  5. tak sangka dapat jumpa blogger yg actually berada di sana waktu kejadian besar ni & bercerita.. terima kasih berkongsi pengalaman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih sudi datang blog saya!
      Niat berkongsi supaya dapatlah orang lain tahu keadaan sebenar dekat sana.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ Followers ~

~ Insta @ chelica32 ~