[TRAVELOG] Jan 2015 - Seoul, Tokyo dan Saya : Leeum Samsung Museum & Murree Muslim Food

06:30


Sambungan dari sini

Sampai di Gangnam, saya sebenarnya plan nak naik bas ke Itaewon area, tp bila saya pergi hentian bus yg saya nak naik tu, xde pulak bas ke Itaewon... Hmm, saya pernah naik bas dari Itaewon ke Gangnam so selojiknya ada la kan bas dari Gangnam ke Itaewon kan? Saya cari-cari juga dekat 2, 3 hentian bas tapi tetap xjumpa.

Putus asa, saya turun balik ke stesen Gangnam dan naik train ke Hangangjin Station (Line 6). Stesen ni adalah stesen terdekat nak ke Leeum Samsung Museum of Art. Dah lama saya nak ke sini, tapi kali ni barulah lepas hajat nak pergi.

Keluar dari exit akan nampak bangunan ni belah kiri.

Bangunan yang ada burung warna merah ini adalah kafe tau. Nama kafe ni "Passion 5" dan antara yang famous kat Seoul. Teringin nak masuk tapi memandangkan lepas ni saya nak dinner, simpan untuk next time je la.






Rupa-rupanya 150m dalam sign tu adalah menapak bukit ini >.<



Dari station nak ke museum ni rupanya kena menapak bukit!
Memang rasa nak menangis sebab betis saya dah kejang semacam lepas berjimba di konsert Jaejoong semalam >.<



Akhirnya sampai pintu masuk!

Museum ni ada 2 bghn, satu yang pamerkan artifak purba Korea dan satu lagi modern art. Tujuan utama saya nak tengok art dari 2 designer yg saya minat iaitu Andy Warhol dan Damien Hirst kat bhgn modern tu. Oh, saya dulu-dulu ada ambil art & design untuk cukupkan kredit, dari situ terminat pulak art2 ni.

Sekali bila masuk bhgn purba Korea tu banyak jugak benda yg menarik. Sayang saya xboleh ambil gambar... Oh, antara part saya paling suka adalah teknologi Samsung. Sebelah setiap artifak tu ada touch screen, bila kita touch dia akan zoom artifak tu supaya kita boleh tengok detail design tu. Kalau swipe screen tu dia akan rotate artifak so kita dapat view 360°. Majestic sangat!


Saya pon xsure benda ni apa, tapi suka tengok design dia yang tergantung tengah2 tangga ni





Satu-satunya pameran yang dibenarkan ambil gambar

Lepas round kat dalam, saya keluar dan ke perkarangan museum pulak.
Dulu kat sini ada labah besar mcm kat Roppongi Hills tu tapi sekarang sudah tiada.


"Memories of the future" - catchphrase museum ni


Duduk melepak sambil fikir apakah objek ni sebenarnya...


Pandangan depan museum


Dari Leeum Museum ni saya menapak ke Itaewon untuk makan malam. Jalan dalam 20 minit jugakla, tapi tak rasa penat sebab sejuk kan.


Menu dinner saya petang tu adalah Bulgogi dari Murree Restaurant. Dah lama mengidam lepas tengok kat banyak blog. Masa saya pergi, dalam pukul 5.30 ptg rasanya, hanya ada satu family dr Singapore. Borak sekejap dengan diorang sambil makan.






Set bulgogi yang sedap! 


Dari Itaewon, saya ambil bas no. 421 dari depan Hotel Hamilton untuk balik ke Myeongdong.

route bus 421

Bila nampak pemandangan ni rasa nak melonjak gembira je!

Kai Oppa ♡ 



You Might Also Like

16 comments

  1. Myeongdong!! Baca entry Korea, terus rindu. Sila muntah hahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha saya pon baru nak keluarkan statement sama... Sangat rindu Myeongdong ok! Marilah muntah berjemaah...

      Delete
  2. Bulgogi...nanti nk try lah..last trip pegi mkn soup soya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila try kak JM! Sedap! (tapi jujurnya kalau pedas sikit lagi sedap ;))

      Delete
  3. Kawan saya pernah suarakan nak ke Samsung museum ni tp terpaksa dikeluarkan dr iti sbb jadual dah pack sgt. Honestly masa tu saya raaa bersyukur ianya dikeluarkan sbb x tau apa yg best di sini. Jarang nampak traveller share pasal tempat ni. I'm glad u wrote and shared something about this place sbb boleh consider utk dilawati dlm next trip balik kg yg x taulah bila hehehe. Tp xpe niat tu dah ada kan hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe segan pulak saya bila Didi cakap mcm tu! Takpe, niat tu yang penting kan!

      Tapi kalau nak ke muzium, saya lagi recommend The National Museum of Korea yang kat Ichon (Line 4) tu. Free admission dan ada 6 tingkat yang penuuuuuh dengan artifak/sejarah.

      Delete
    2. Yg byk artifak tu mcm x berapa minat je hehe keji x? Mls nk baca hahahaha. Lagipun, seoul adalah penuh dgn tempat2 menarik. Saya lagi rela pegi taman tgk bunga n pokok dr masuk museum yg ada bahan2 sejarah tu. Tp museum yg mcm samsung tu ok lg.. atau 3d museum ke.. teddy bear musuem ke hehehe .

      Sebenarnya boleh je nak melawat museum tp sbb g korea masa terhad jadi museum cenggitu haruslah terkeluar senarai. Cer nak g korea tu dekat kan like 1 2 jam je dah tentu segala museum pun saya masuk

      Delete
    3. Erk nampaknya taste kita berbeza, saya ni pula xminat bunga or pokok. Kalau ke museum ke gallery ke memang boleh habis masa berjam kat situ :D

      Delete
  4. Kedai Murree ni atlis once kenalah pegi kan hehehe. 1st trip dulu x sempat so 2nd trip mmg pastikan juga sampai ke sini. Benar bagai dikata, makanan lambat sampai sbb pekerja yg sama yg amik order. Yg masak. Yg serve hehehehe tp berbaloi sbb sedap kan. Hahaha lagipun boleh je menunggu berbulan2 nak pegi korea ..haruslah boleh juga menunggu makanan korea beberapa minit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh masa saya pergi ni asalnya saya sorang je customer so memang dapat cepat. Lepas tu baru family dari Singapore tu masuk.

      Hmm, maksudnya Murree ni tak bolehla nak terjah time peak waktu makan atau time peak kelaparan kita kan. Bila kelaparan ni selalu je kesabaran menipis!

      Delete
    2. Ye betul. Da la nak sampai ke situ dah jenuh membetis hehe. Nak2 kalau situ destinasi terakhir utk hari tu.. (dtg situ utk dinner lepas puas membetis 1 hari)

      Agak lambat dia sediakan mknn kami tp rasa seronok sbb leh tanya dia mcm2.. since dia pun muslim n ramai terima pengunjung muslim kan.

      Delete
    3. Didi cakap dengan siapa ya? Yang lelaki tu ke? Masa saya pergi ada dalam 2 orang staff, sorang lelaki sorang perempuan.

      First time saya dengar term membetis ni... tapi menapak di Seoul memang menduga muscle-muscle betis orz

      Delete
    4. Masa saya pegi ada sorang je pekerja, so dia la yg buat segala2nya hehe. Ala2 Pakistan muka kalau x silap. Maybe sbb masa tu da lewat mlm.. kami gerak dari rainbow fountain show then terus menyeberang sungai ke itaewon. Tu yg sampai situ dah pukul 9 ++ huhhu.

      Hehe. Kay saya pun x pasti wujud ke tidak dlm kamus dewan perkataan membetis ni hahaha. Aah. Agaknya lama2 dok sana stok gumuk mcm saya leh kurang sikit lomak.

      Delete
    5. Oooh abang tu la kot. Masa saya pergi dia tengah cakap-cakap dengan unnie Korean ni (wife dia kot) so saya tak dapatlah nak borak dengan dia.

      Haha tapi term membetis tu sangat sesuai digunakan untuk explain keseksaan mendaki di Seoul kan?

      Delete
  5. Lawa2nye picccc.. kne pecah tabung tong gas la nk bli camera cmni haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pecah tabung gas nanti meletup rumah plak Mummy!

      Saya pakai camera phone je ni. Belum sempat nak beli proper camera...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

~ Followers ~

~ Insta @ chelica32 ~